03.11.2008

IKT for skoleledere

Jeg har just vært på samling "IKT for skoleledere". Som en del av kompetanseheving for skoleledere skal vi ha enda 3 slike 2-dagers samlinger. Har ikke helt bestemt meg men kanskje jeg hiver meg på den eksamensretta varianten som gir studiepoeng. Litt mer jobb men mer forpliktende opplegg og et spark i baken til meg selv ift å jobbe mer med stoffet.

Etter første samling skal alle opprette egen blogg, skrive innlegg og svare på andres blogginnlegg. Vi skal også opprette wiki. I det hele tatt beveger vi oss inn på domene til web2.0. Veldig spennende og helt sikkert nyttig i skolesammenheng. Utfordringen er å implementere web2.0 for et pedagogisk personale der spriket i kompetanse og motivasjon er stort, og nytenking ift IKT "er skummelt". Kultur for deling av ressurser er et annet problem og en bøyg for enkelte. Jeg har likevel tro på at mange vil se på web2.0 som en nyvinning med mange muligheter i pedagogisk sammenheng. Tenk å bruke wiki som produkt for et større læringsoppdrag, temadag, aksjonsdag eller skoleavis. Det kan bli stilig. ITU har lagt ut artikkelen web2.0 og sosial læring . Lettlest og informativ.

Bildet er lagt inn mest for å se hvordan det tar seg ut. Utforming av bloggen er jo også viktig. Iallefall for å fange leseren. Når leseren først er fanget må innholdet fenge, eller til og med fengsle. Hvem vet? For den spesielt interesserte så er det marisko som er avbildet. Norges vakreste orkide.

1 kommentar:

Anonym sa...

alt har en start.
vi trenger flere blogger om naturfag! se siste innlegg til JaO!