26.01.2009

Morgendagens rektor


Som en del av lederutviklingsprogrammet i IKT(Management training ICT) i regi av RFK skal deltagerne kommentere Arne Krokan sitt blogginnlegg om rektorskolen. I sitt innlegg henviser Krokan til skrivet Nasjonalt utdanningstilbud for rektorer.

Innlegget og skrivet gir en detaljert oversikt for hva som forventes av en god leder i dagens skole og hvilken kompetanse og egenskaper en rektor skal inneha. Det er ikke småtterier for å si det mildt. I kortversjon er det snakk om 4 dimensjoner mht til kompetanse som forventes av rektor.
  1. Elevenes læringsresultater og læringsmiljø
  2. Styring og administrasjon
  3. Samarbeid og organisasjonsbygging
  4. Utvikling og endring
I hver av disse dimensjonene er det detaljert satt opp punkter gruppert under
  1. Kunnskaper
  2. Ferdigheter
  3. Holdninger
En ryddig og grei oversikt og ideelt sett ingenting å si på ambisjonsnivået, men hvem kan med hånden på hjertet si at man oppfyller alt dette eller ser mulighten for å gjøre det selv med all verdens rektorskole og studiepoeng i lomma?
Kanskje det er på tide å se på en ny og 2-delt modell? En rektor som skolens faglig pedagogisk leder og en merkantilt leder som har hånd om økonomi, dokumentasjon, tilsettinger, personalsaker, mm. Noe som tar mye tid og er kvelende for dagens skoleledere. Faglig-pedagogiske arbeid lider sterkt i dagens skole under åket av krav, frister, dokumentasjon og papirarbeid som alltid ligger der, venter og sluker en.
Uansett er det på tide å røske litt i organiseringen av dagens skole og se seg om etter nye modeller. Avdelingsledermodellen som ble etablert etter R-94 bør kanskje ses på igjen og endres på i takt med nye forventninger, ikke minst i dagens digitale skole som stiller andre krav til skoleledere.

Ingen kommentarer: