12.01.2009

Naturfag; med eller uten

Med bilde til høyre av en "hightech-katt" har jeg noen refleksjoner omkring naturfag i videregående skole; med eller uten bruk av lærebok. Diskusjonen går på mange skoler, og de fleste lander på at lærebok man ha. I stikkordsform er argumentasjonen; lite og dårlige ressurser tilgjengelig, manglende kvalitetssikring, merarbeid, for liten erfaring med digitale ressurser, mm.

Naturfag/naturfagene mener jeg er gode eksempler på fag som lar seg drive uten bruk av lærebok. Det finnes så mange gode eksempler på tilgjengelige digitale ressurser at å drifte fagene uten lærebok mer er en viljesak og et organisatorisk spørsmål. Med det mener jeg at man må bruke en LMS som f.eks. It`s learning på en svært strukturert måte. Det krever god organisering av faget dersom læreboka ikke brukes, men ikke mer orden enn det mange lærere allerede har på sin LMS. Bruk av mulighetene som finnes i web2.0 krever også en organisering. Fremdeles samme LMS? Jeg tror det foreløpig.

NDLA-Naturfag er "hovedkilden" til et heldigitalt naturfag, men det finnes mange andre gode ressurser som f.eks. Naturfag.no, Viten, Bioteknologinemnda, Miljølære for å nevne noen. I tillegg har mange av forlagene gode ressurssider som følger læreverkene, selv om det kanskje er et paradoks og litt juks å bruke disse sidene i denne sammenheng. Utfordringen kan jo gå tilbake til forlagene. Lag nye komprimerte læreverk tilpasset den digitale skolehverdagen.

Da er det bare å rive seg løs, sondere terrenget, bruke mulighetene og ikke minst disiplinere seg ift det LMS man bruker. Mulighetene for buklanding er tilstede. Krasjlanding kan skje både med og uten lærebok!!

Ingen kommentarer: