27.04.2009

LMS

Jeg har vært på flere IKT-samlinger det siste året og det er en utsagn som jeg har hørt av flere som jeg kan tenke meg å lufte litt; nemlig berettigelsen av LMS i en web 2.0-verden. Som om det er noen motsetning mellom bruk av LMS og samtidig være på ulike web 2.0-arenaer. Jeg har hørt noen si at bruk av LMS er et hinder og hemsko for bruk av web 2.0. Tja?

For lærere som såvidt er igang med den digitale skolehverdagen(og dem er det mange av) så tror jeg at bruk av LMS er en god og trygg start. En konsekvent og vid bruk av LMS med alle de muligheter det innebærer mener jeg langt på dekker god digital skolehverdag. Dette inkludert bruk av digitale læringsressurser i faget.

Jeg driver litt med kursing av NDLA og andre digitale læringsressurser, og litt av bunnlinja mi er at den digitale verden er stor og lett å gå seg vill i. Da er det viktig med et godt verktøy for å organisere og drifte fag, og da mener jeg at i dag er LMS mest hensiktsmessig. Elevene har mange fag og mange lærere å forholde seg til i løpet av en skoleuke. Jeg tror at mange elever opplever skoledagen kaotisk og uoversiktelig mht organisering når lærere frigjør seg fra læreboka og tar i bruk digitale læringsressurser, inkludert web 2.0. LMS blir da limet som holder faget sammen og som gjør det ryddig og oversiktelig.

Når det i tillegg skal føres fravær og karakterer, og kravene til skriftlig dokumentasjon er økende så er det også argumenter for å slå et slag for LMS. Web 2.0 applikasjoner er vel også på veg inn i LMS og gir nye muligheter.

Mulig at argumentasjonen er konservativ. Mine erfaringer så langt fra både skolebesøk og kursing på videregående skoler, samt mange år som avdelingsleder tilsier at status pr. idag viser veldig stor forskjell mellom skoler, men også store forskjeller innad i skolene. Mange er ivrige utprøvere av ny teknologi og pedagogikk, men massene må dras langsomt. Da tror jeg at god bruk av LMS er lokomotivet!

Dette må jeg diskutere med noen. Tror jeg tar meg en tur innom D&B som er et bra sted for å diskutere saken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg tror egentlig du er inne på noe her. Mange av våre lærerkollegaer synes det er mer enn nok å forholde seg til det som befinner seg innenfor LMS'ets "trygge" vegger, og det bør vi anerkjenne. Vi skal heller ikke glemme at dette faktisk mange av elevene våre, de går seg fort vill i skogen utenfor LMS'et de også. Samt at mange skoleledere ikke alltid klarer å strukturere informasjonen godt nok selv innenfor LMS'ets vegger - hvordan ville det blitt utenfor?

Jeg tror det er bra å ha LMS'ene som et felles møtepunkt for lærere, elever og skoleledere, og så kan de lærerne som ønsker å ta i bruk Web2.0 tjenester på utsiden velge å gjøre det i tillegg med sine elever.

MIK 2 sa...

Problemet i dag er at de fleste læringsplattformer i for liten grad støtter opp om bruk av RSS. Dermed vil en ikke kunne knytte sammen bruken av de ulike web 2.0 tjenestene i en LMS. LMS-ene stimulerer på den måten i alt for liten grad til deling. Det er og blir et administrativt verktøy, og jo raskere den teknologiske utviklingen går der ute, jo vanskeligere blir det for LMS-ene å følge med. RSS har vært brukt i snart ti år, og enda har ikke LMS-ene klart å implementere denne teknologien. Det vil ikke skje før vi i skolen krever dette med felles styrke. Så langt har vi ikke gjort det - og der er vi.