01.06.2009

Web 2.0; IKT for skoleledere

Dette blogginnlegget er skrevet som en del av eksamensopplegget i ”IKT for skoleledere”. Vi skal ha 3 nettsamlinger før sommerferien, 2 tilsvarende etter sommerferien og levering av prosjektoppgave 25.9. Før 1.nettsamling skulle vi lese ”Vil du laste ned web2.0” av Vibeke Kløvstad og Tanja Storsul, lage et blogginnlegg, og kommentere 2 andre blogginnlegg. Det er strålende sommervær på hytta men med laptop så ordner det seg og.

Det er mye å gripe fatt i og kommentere i artikkelen til Kløvstad og Storsul. Jeg plukker ut noe, stiller noen spørsmål og gjør noen små refleksjoner.

Hvordan er egentlig web2.0-kulturen hos en vanlig 17-åring i den videregående skolen? Facebook eller tilsvarende nettsamfunn er ”alle” på. Bilder, filmer, beskjeder og meldinger er mye i bruk her. Venner, mange venner har man på nettsamfunn. Personlig har jeg bare 50 venner på Facebook og det er lite. Men hva er en venn? Hvor er 17-åringen ellers? YouTube ja, Flickr nei? Blogg nei, Wiki nei, Ning nei, Twitter nei. Sånn kan jeg fortsette. Jeg tror at mye av det en vanlig 17-åring(hva nå enn vanlig betyr) har av web2.0-kompetanse er ift sosiale nettverk og delingstjenester som YouTube. Kan dette utnyttes i skolesammenheng? Har det noen læringsverdi? Kan det gi økt læringsutbytte?

Jeg har stor tro på å bruke web2.0-verktøy som læringsarena, særlig plattformer a la wiki og ning. Elever som f.eks. er med på å bygge opp en wiki i faglig sammenheng har mye faglig igjen for det. Stoff produseres, settes sammen og publiseres. Elever som konstruerer kunnskap og eksponerer seg faglig må vel være det optimale for en lærer? Koblingen mot f.eks. Facebook og YouTube er da at elevene er vant med å bruke web2.0-teknologi og har få skrupler mot å prøve ut nye verktøy. De har delingskultur og eksponering av bilder og tekst i blodet, og vet(tror jeg) hvor grensene går ift hva som bør legges ut.

Det er denne kunnskapen og kulturen som skolen og den enkelte lærer må gripe og spille ball med. Skal det lykkes må lærerne selv prøve ut ulike web2.0-verktøy. Man trenger ikke bli en ihuga Facebook-aktør, men opprett en konto og prøv ut litt hva det er, eller blogg, eller Twitter eller annet.

25 grader og sol! Nå må jeg ned å bade. Mitt analoge badetermometer viser 17 grader!

2 kommentarer:

Torill Thune sa...

Du skriver bra her omkring web 2.0 kulturen hos en ”vanlig” elev i vgs.
Jeg tror at mange elever i vgs i dag, som har vokst opp med Internett, har både kjennskap til og kan bruke flere web 2.0 tjenester og verktøy både for underholdningsdelen og det sosiale aspektet men også for sanking og innhenting av ulik informasjon.

Det å klare å utnytte dette i skolesammenheng er veldig viktig og her er det bl.a. viktig at elevene lærer seg å håndtere informasjonen på rett måte og at de utviser nettvett og nettetikk.
Læreren må selv sette seg inn i og prøve ut ulike web 2.0 verktøy for å klare å forstå nettgenerasjonens nettkultur og klare å lære opp disse såkalte ”digitale innfødte” til å klare å bruke web 2.0 tjenester og verktøy i undervisningssammenheng. For eksempel bruker mange elever FaceBook og msn og her kan de bl.a. spørre sine ”venner” om ulike hjelp innen et emne de holder på med på skolen eller de kan få tips av læreren til videoklipp innen et fagemne på YouTube og/eller nett-TV.
Alle elevene i vgs skal ha egen bærbar Pc eller Mac fra høsten 2009 og det er helt essensielt at elevene får opplæring i en fornuftig bruk av disse datamaskinene og/eller at elevene opplever at lærerne klarer å oppnå en fornuftig bruk av datamaskinen i de emnene der dette er hensiktsmessig ellers så tro jeg at mange elever vil ”forsvinne” inn i datamaskinens ”underholdningsfelle”!

elisa sa...

Jeg synes dette er et utrolig godt poeng. Hva vet vi egentlig om elevers digitale kompetanse? Noen er nok som "Ida" og "David", men variasjonen er sikkert stor. ITU har gått igjennom en stor kartlegging http://www.itu.no/ITU+Monitor+2009-unders%C3%B8kelsen+er+gjennomf%C3%B8rt.9UFRrI52.ips, men kanskje gjelder den yngre elever? Fant det ikke ut i farten. Noen som vet? Resultatet kommer i hvert fall i juni.